Pjoning lue

Opplæring i hekleteknikken pjoning. De grunnleggende maskene. Presentasjon av ny pjonebok. Og jeg kan godt forstå at folket har kastet seg rundt og produserer lyseblå OL- luer , de er jo flott!


I tillegg er luene pjonet , en form for hekling som har lange norske tradisjoner. Jeg har selv kastet meg uti det, til tross for at jeg for bare halvannen måned siden var ferdig med en strikket lue og .

Den kuleste pjonelua jeg veit om – Leikinn – flytta inn i nettbutikken i sommer! Og det er akkurat det jeg syns denne lua er. Leikinn er et norrønt ord som betyr akkurat det det hørest ut soLeken. Nå er det bare å sette i gang å produsere pulsvanter, votter, sokker, luer og annen moro.


Foto: Tommy Lokøy Design. Pjona plagg fra Stella Charming Design: pulsvantene Iris, og lua Sitka. Du finner mange fine pjona design samt en ekstra omfattende pjoneskole i boka Pjoning.


Takket være det norske OL-lagets luer har garnentusiaster i det ganske land fått opp øynene for pjoning. Mitt eget pjonekurs i bilder har blitt sett av tusenvis av mennesker fra hele verden den siste uka.

Det sies at den opprinnelige OL-lua er pjona, samtidig som det har dukket opp flere hekla varianter rundt . Jeg nevnte tidligere at jeg hadde planer om å pjone lue og pulsvarmere etter oppskrift jeg fant i boka Pjoning i mitt hjerte av Monica Schultz. Mønsteret heter Vintertiger, og jeg pjona lua først. Garnet jeg brukte heter Jade og er fra Gjestal. Det inneholder ull og alpakka, og . Pjoning er en gammel håndarbeidsteknikk som utføres med en helt vanlig heklenål. Kan du hekle så kan du pjone , men det er viktig at du pjoner løst, og bruk gjerne en større heklenål enn du ville gjort ved vanlig hekling.


Så i går var jeg en tur på garnbutikken, og så fikk jeg pjonet litt. For denne luen er pjonet , ikke heklet. Ja, på en måte er det to sider av samme sak, men ikke helt.


Luen ble ferdig i gårkveld – den er rask å lage, og niese Ingrid fikk den i ettermiddag. Hun ble hoppende glad og det er så kjekt å gi . Ol lue – gratis oppskrift. Vi er som tidligere fortalt helt sportsgal i Dottie Dee, følger med på alt mens strikkepinner og heklekroker går. Og her har du oppskriften – kan du ikke hekle ? Da kan du bestille den og få den rett . Holder på å prøve på dette nå.


Bare om å gjøre å pjone løst!

Pjoning blir forresten også kalt krokbinding, bosnisk hekling eller globelinhekling. Dette er en form for rundhekling, og resultatet blir tett og fast – ypperlig til små ting som votter, pulsvanter, luer og vesker. Samme votter - andre farger.


Damevotter med striper og strukturkant - en litt omgjort oppskrift fra boken Votter og vanter - strikking og hekling. Heklet også et par grønne der stripene var hvite, men de husket jeg ikke å ta bilde av før de . Enkelte hevder at den originale luen er pjonet , men etter å ha prøvd både pjoning , fastmasker, doble fastmasker og halvstaver, har jeg landet på at det som ligner med på den originale, og som gir det beste resultatet, er halvstaver. Her er en grei opplæringsvideo dersom du er usikker på hvordan du . Ettersom jeg er helt ny i pjoning (skal starte på de første vottene i dag), er det fantastisk at du legger ut bilder underveis i arbeidet og viser så detaljert hvordan det skal gjøres! Damer og menn som deler så hjertelig av arbeidet sitt, holder i live gamle håndtverkstradisjoner! Og, takk og lov for dere som gir . De blå og grå var julegaver, de hvite beholdt jeg selv, og pjonet matchende lue til.


De ble testet ut da jeg var publikum i slalombakken, en kal stillestående og langvarig jobb i drivende snøvær på Hafjell, og de bestod prøven. Til slutt vippevottene til Dattera. Jeg oppdaget plutselig det nye Bris-garnet fra . Jeg fant en oppskrift i bladet Familien på lue og votter. Det var ett tøft sett tenkte jeg.


Sofus består av pjonede sokker og pulsvarmere i. Krøll er et flott sett med hakket lue som er super-.

Commentaires

Articles les plus consultés