Pjoning sokker

Hvordan får eg kjøpt boka de. Ingen i Rana son selg den. Det finnes en del mønster og oppskrifter på nettet, og ikke minst går det an å låne bøker med mange forskjellige, spennende oppskrifter på biblioteket.


Jeg skal legge ut mer her etter hvert. Bakgrunnshistorikk og fremgangsmåte.

Pjoning er en gammel teknikk som ble en del brukt tidlegere. Nå er den dessverre i ferd med å gå i glemme boken. Teknikken er en blanding av strikking og hekling,Du bruker heklenål men hekler av strikkegarn.


Vi starter med å legge opp et bestemt antall luftmasker og setter de sammen til en ring med en kjedemaske (kjm). Dette gir en fin oppleggskant . Det må jo bare ta laaang tid har jeg alltid tenkt. Men så kom jeg til å se en video på - midt oppi OL-lue heklinga - og tenkte at jeg kunne jo alltids prøve.


Disse sokkene er pjona i garn Odin fra Viking-garn.

Odin er et garn jeg likte å pjone med. Det kommer i 1grams nøster, og ett nøste var nok til ett par sokker. Skal bare fukte de litt nå, og børste de opp inni så blir de nok fine gaver til noen jeg kjenner.


Her har jeg pjonet sokker i garn Kauni. Rest etter wingspansjalet. Kauni er et kjempegodt og veldig fint garn, men på grunn av de lange fargeskiftene så er det veldig vanskelig å få fargene til å passe sånn noenlunde. Så jeg liker Kauni godt, men helst til større ting, Sokkene ble allikevel ganske ok.


Alle designene i boka får sin egen presentasjon her på bloggen og først ut er det designet jeg kanskje setter aller mest pris på nå i vinterkulda, nemlig sokkene Vallari. Vallari er et norrønt ord som betyr nomade eller vandrer. Et ganske passende navn på et par myke og varme sokker , ikke sant? Foto: Tommy Lokøy Design.


Pjona plagg fra Stella Charming Design: pulsvantene Iris, og lua Sitka. Du finner mange fine pjona design samt en ekstra omfattende pjoneskole i boka Pjoning. Kjærligheten seirer over alt elsker min lille blå og min lille rosa 3. Jeg fant en oppskrift i bladet Familien på lue og votter.


Det var ett tøft sett tenkte jeg.

Gjør ting jeg ikke kan, Pjone sokker. Jeg makter å få øynene opp også denne morgenen. Fingerne er stive som stokker, bena verker intenst, ryggen er ikke akkurat bestevenn med meg, men jeg hopper ut av senga og roper HURRA klar for en ny dag. Like grasiøs som en elefant spretter jeg rundt i . I dag har husflidslaget arrangert den månedlige strikkekafeen.


Vi er heldig som har en flott gjeng som er ansvarlig for strikkekafeene våre. Opplegg for tommel: Når du er ferdig med mansjetten, pjones resten av votten kun i første løkke (f.l.) Nå skal det legges opp for tommel: For venstre hånd: fra midtpunktet pjones m. Samme votter - andre farger. Damevotter med striper og strukturkant - en litt omgjort oppskrift fra boken Votter og vanter - strikking og hekling.


Heklet også et par grønne der stripene var hvite, men de husket jeg ikke å ta bilde av før de . BlogCrochet DesignCrochet Socks Crochet AccessoriesKnitting PatternsTakenOmKnookingSlip. I kveld skal jeg prøve å pjone sokker til meg selv ☺ og kanskje det blir noen par til julegaver også. Denne kvelden skal vi lære oss å pjone ! Vi hjelper også de som vil lære å stoppe.


Om du allerede holder på med noe, eller trenger hjelp med noe, kan.

Commentaires

Articles les plus consultés